Nedávno jsem slyšel vtip o tom, jak se učitel snaží přesvědčit žáky, že ve skutečnosti žádný bůh neexistuje. Nakonec, protože bůh by přeci měl žít v nebi na obláčku, řekne: „Děti, zvedněte ruku k obloze, ukažte prostředníček a uvidíte, že se vám nic nestane.“
Všechny děti to bez váhání udělají, jen Pepíček sedí a nedělá nic. Učitel si toho všimne a ptá se ho: „Pepíčku, proč se nepřidáš?“
Pepíček odpoví: „Víte pane učiteli, jestli bůh opravdu není, tak proč bych to dělal? A pokud je, tak proč si budeme kazit vztahy?“
Jak vtip souvisí s konkurencí?
Lidé mají na konkurenci různé názory. Řada z nich se konkurence obává, nebo se snaží proti ní bojovat a bere ji jako nepřítele, kterého je potřeba se nejlépe zbavit. Z mého pohledu je na ní dobré to, že nám umožňuje se zlepšovat. Lze se na ni dívat jako na příležitost, jak odhalit své chyby, kterých se v budoucnosti můžeme vyvarovat. Jinými slovy to z nás a naší konkurence vlastně dělá přátele. Tak proč bychom si tedy měli kazit vztahy?
Jeden z mých oblíbených řečníků, Jim Rohn, má jednoduchý recept na úspěch. Říká: „Uvědomte si, jaké máte špatné návyky a přestaňte je dělat“, dále říká, že: „Úspěch není nějaký velkolepý hrdinský čin, ale je to série dobrých návyků, které děláme každý den.“
Takže pokud se chcete v životě zlepšit, nebo dosáhnout rychleji úspěchu, je pro vás konkurence dobrým ukazatelem toho, co byste měli, nebo neměli dělat. Svěřím vám malé tajemství – doufám, že to zůstane jen mezi námi – kdyby konkurenti věděli, jak vám poukazováním na vaše chyby ve skutečnosti pomáhají k vašemu zlepšení, mohlo by jim dojít, že kdyby raději neříkali nic, bylo by pro vás těžší chyby hledat a teprve to by pro vás mohlo být velmi vážné. Ale držme se tématu našeho článku a pojďme se podívat na konkurenci trochu “pod lupou“.
Nejjednodušeji bych konkurenci rozdělil na 4 základní typy:
1. Nekalá konkurence aneb „šmejdi“
Ohledně nekalé konkurence se dá napsat velmi mnoho, ale ve skutečnosti se u ní zastavíme jen krátce. Jedná se o typ konkurence, který asi všichni dobře znáte a nikdo ho nemáte v oblibě.
Vyznačuje se tím, že o vás někdo šíří lži, pomluvy nebo překrucuje informace s cílem vás poškodit, zničit, nebo odradit vaše zákazníky od toho, aby si vybrali vaše zboží či služby.
Základním nástrojem pro zvládání nekalé konkurence je PR, tedy česky řečeno vztahy s veřejností. Každá firma, pokud chce dobře čelit právě pomluvám, lžím a pokrouceným informacím, by měla pracovat na svém PR, aby ji klienti dobře znali – její práci, dobré výsledky atd. To, co vám totiž velmi uškodí, zpravidla není LEŽ, kterou o vás šíří někdo jiný, ale nedostatek pravdivých informací či zkušeností, na základě kterých si klienti a veřejnost mohou jednoduše ověřit, co je pravda a co je lež.
2. Kopírovači, obšlehávači, plagiátoři neboli opičáci
Jsou to obvykle firmy, které budou kopírovat vás, vaše služby či produkty. Nedá se úplně říci, že by o vás šířili lži, jen často tvrdí, že jejich zelená je zelenější a sladká je sladší. Samozřejmě to nebývá pravda. Někdy koupíte levný notebook a najednou zjistíte, že flash disk, který váš předchozí značkový počítač přečetl bez potíží, ten neznačkový vůbec neumí otevřít.
Prostě je velmi rychle vidět, kdo něčemu rozumí a kdo vytváří jen kopii. Je důležité si říci, že kopie je obvykle na úkor kvality, což bývá ze dvou důvodů:
a) nižší cena neumožňuje nabídnout tak plnohodnotný servis nebo kvalitní materiály;
b) ti, kdo kopírují, dost často nerozumí tak dobře všemu, co děláte a proč to děláte právě tímto způsobem, protože oni jen z venku kopírují váš produkt, tedy přesně nerozumí všem zákonitostem, jak má být správně sestaven a proč.
Jednoduchým nástrojem pro zvládání tohoto typu konkurence je tedy kontrola kvality, zákaznický servis a schopnost dobře obeznámit klienta s produktem, který si kupují.
3. Profesionální konkurence neboli klasa
Zde před sebou máme již silné a kvalitní hráče, to už není okresní přebor, tady už nastupuje liga. Profesionální konkurence přesně zná potřeby svých zákazníků, přesně zná kvality a slabá místa vašich produktů nebo služeb a nebojí se je využít. Víte, tito hráči už skutečně vytvářejí produkty, které šijí klientům na míru. A právě zde, abyste i takové konkurenci dokázali úspěšně čelit, potřebujete kvalitní marketing.
Tady už však nemluvíme jen o propagaci, ale v první řadě o průzkumu trhu a zjišťování potřeb zákazníků. Mluvíme o hledání poptávky, či přesněji řečeno o vytváření poptávky tím, že hledáme vhodné způsoby, jak oslovit potenciální klienty. Již zde řešíme správnou cenotvorbu, skladbu materiálu, praktičnost a tolik žádoucí design výrobků.
4. Průkopníci, tvůrci, myslitelé neboli vizionáři
Jistě si všimnete, že určitý průmysl se většinou vyvíjí určitým směrem a dlouhou dobu zůstává neměnný do té doby, než přijde někdo s revoluční myšlenkou, kterou změní celý trh, přístup nebo vytvoří nové prostředí a s tím i příležitosti. Naprosto učebnicovým příkladem by mohl být Steve Jobs a jeho první „smart“ telefon bez tlačítek, který měl jen dotykovou obrazovku. Tato myšlenka byla natolik revoluční, že dokázala pohřbít i takového giganta, jako byla NOKIA, která nedokázala včas a správně reagovat na novou situaci na trhu a znamenalo to pro ní doslova Ikarův pád. A tak blízko byla ke slunci.
Tedy abych na závěr shrnul vše výše uvedené, “Vyzrát nad konkurencí“ znamená držet se 4 základních bodů:
- 1. Starejte se o to, aby vás veřejnost dobře znala. Informujete je o reálných číslech, úspěšných akcích a výsledcích.
- 2. Vždy poskytujte kvalitní produkty či služby a dbejte na to, aby klienti chápali rozdíl mezi vaší nabídkou a nabídkou konkurence. Zde stojí za snahu i určitá osvěta, vytvářet recenze, kde si klient uvědomí přístupy pohledy a řešení. Nebo rozdílnost použitého materiálu a jeho funkční vlastnosti nákladovost odolnost atd.
- 3. Neustále zjišťujte potřeby svých zákazníků a sledujte jejich chování (náladu na trhu). Toto je určitý předpoklad i proto, pokud se chcete dostat do kategorie "Průkopník myslitel" Bez toho aniž byste znali trh chování a skutečné potřeby klientů, bude těžké vyjít jim vstříc a vymýšlet produkty, které je osloví.
- 4. Nebojte se jít zákazníkům vstříc tak, že budete vytvářet nové myšlenky a postupy, které jim umožní lépe nebo jednodušeji řešit jejich potřeby. Jděte více a více naproti potřebám svých klientů, nekoukejte pouze na to, co dělají ostatní s cílem dělat to „jen“ lépe, ale neustále vytvářejte nové a lepší způsoby, které zákazníci budou vnímat jako lepší řešení pro jejich život.
Tyto 4 body vám možná nepomůžou umravnit nečestné chování některých konkurentů, ač by si to možná mnoho lidí přálo, ale umožní vám být na ně dobře připraven, držet správné tempo a být několik kroků napřed. Nic nedokáže otrávit konkurenci více než vědomí, že ať se bude snažit jakkoli, nebude vám prostě stačit.
Řada lidí, kteří chtějí hrát fér, si neví rady s konkurenty, kteří se nechovají čestně a ještě se jejich korektnímu chování vysmívají. Klienti ovšem nejsou hloupí. Pokud zjistí, že byli podvedeni nebo obelháni, přestanou těm nečestným věřit. A tak se ti, kdo nehrají fér, zničí sami.